Core training is zo zwaar…maar zo nodig! waarom eigenlijk…

Core

Tijdens de yogalessen hoor je regelmatig het woord ‘core’, maar wat is dat nu eigenlijk?

Core betekent letterlijk kern en in ons lichaam bedoelen we dan de romp. Om iets specifieker te zijn; de rug, buik en bekkengebied, in totaal 29 spieren. De romp is de drager en initiator van het bewegen. Hier ligt ons lichaams-zwaartepunt en begint het bewegen en verplaatsen. Daarom moeten de spieren rondom de romp over een basiskracht beschikken. Hoe sterker de rompspieren des te krachtiger zijn de bewegingen van je armen en benen.

De voordelen van een sterke core zijn:

  • Betere balans
  • Meer controle over de lichaamsbewegingen
  • Beter uithoudingsvermogen
  • Betere flexibiliteit
  • Minder kans op blessures
  • Betere bescherming van de interne organen en ruggengraat
  • Voorkomen, verbeteren en / of verhelpen van pijn in de (onder)rug
  • Stabiliseren van het lichaam
  • Op zijn plaats houden van de lager gelegen organen
  • Krachtiger in je eigen energie staan

De stabiliteit van het gewricht is afhankelijk van drie pijlers:

  • De spieren
  • De botten (ligamenten en gewricht kapsels)
  • Het zenuwstelsel(aansturingsmechanismen van de spieren)

Core stability is de mate waarin deze drie systemen kunnen samenwerken, zodat ze op een veilige en efficiënte manier krachten kunnen overbrengen. Wanneer dit goed is ontwikkelt, is er een goede stabiliteit. Als je niet of onvoldoende over de juiste kracht in de romp beschikt, zullen alle daagse activiteiten zoals het tillen van een tas of sportactiviteiten niet goed uitgevoerd kunnen worden! Een zwakke core kan leiden tot klachten, pijntjes en blessures.

Niet onbelangrijk: Een goede stabiliteit zorgt ervoor dat uit andere spiergroepen een hoger rendement gehaald kan worden !

Het menselijk lichaam is gemaakt om te bewegen. Maar omdat veel mensen een groot gedeelte van hun tijd zittend en liggend doorbrengen ontwikkelen we een verkeerde en slechte lichaamshouding, zonder dat we het in de gaten hebben! Door het trainen van je core ontwikkel je sterke rompspieren. Daarnaast zorgen deze spieren ook voor een rechte sta,- en zit houding, wat essentieel is voor een goede kwaliteit van je rug en wervelkolom. Uit onderzoek blijkt dat door core stability oefeningen chronische rugklachten voorkomen kunnen worden, omdat er veel minder druk op je wervelkom komt te staan.

(En YES! Hier komt yoga om de hoek kijken.)


Voor het ontwikkelen van sterke rompspieren is het beter en verstandiger geen fitness apparaten te gebruiken. Het trainen met apparaten zorgt namelijk voor stabiliteit en dat is niet wat je wilt. Daarom werken yoga houdingen zo ontzettend goed. Juist in het trillen, zoeken en innerlijk bewegen van het lichaam vergroot je je lichaamsbewustzijn en spreek je veel meer onderliggende kleinere spieren aan op verschillende manieren, daar word je sterk van! Want je lichaam moet tijdens de yogahoudingen zelf zorgen voor de stabiliteit (en niet dmv een of ander apparaat) Met yoga maak je gebruik van je eigen lichaamsgewicht, er is dan ook geen overbelasting.

Ook niet onbelangrijk:

Oefening om je core versterken zijn dus niet alleen maar buikspieroefeningen.

In een aantal yoga groepen hebben we de afgelopen 10 weken een serie voor de core opgebouwd. Deze is binnenkort terug te vinden op mijn Youtube kanaal en Facebook.

Tot ziens op de yoga mat, Bellatrix

Yogastudio Ouddorp, Broekweg 13, 3253 XB  Ouddorp

06-42349972 / info@yogastudioouddorp.nl

 



slogan